• nl
  •   I  
  • en

    5 onmisbare tips voor een beginnende exporteur

    U heeft een geweldig product en wil dat iedereen daar gebruik van kan maken. België wordt te klein en dus begint u te dromen van een uitbreiding naar het buitenland. Met veel enthousiasme begint u aan uw exportproject, maar gaandeweg stelt u vast dat het veroveren van buitenlandse markten toch niet zo makkelijk is als u zich had voorgesteld. U wilt vooruit, maar u weet niet precies hoe u dit het best aanpakt.

    Onderstaande tips helpen u op weg naar uw exportsucces.


     

    Voorbereiding is alles

    Met exporteren begin je niet van vandaag op morgen. Daar gaat een grondige voorbereiding aan vooraf. Ga dus zeker niet overhaast te werk en zorg er eerst voor dat de basis goed zit.

    Met basis bedoelen we:
     

    • de structuur van uw bedrijf (bv., heeft u voldoende productiecapaciteit om aan de buitenlandse vraag te kunnen voldoen, hoe zit het met de exportervaring van uw medewerkers, is er genoeg liquiditeit om zaken te kunnen doen in het buitenland, wat zijn uw USP’s, etc.), en
       
    • de kennis en de keuze van de exportmarkt (is er plaats voor uw product op de betrokken buitenlandse markt, wat is de economische situatie in het land, wie zal uw product kunnen en willen kopen, aan welke prijs zou u het kunnen verkopen, wat zijn de cultuurverschillen, wat zijn de regels die moeten worden nageleefd, wat zijn de (juridische) risico’s, e.d.).
       

    Een grondige voorbereiding zal u behoeden van ondoordachte beslissingen. Want initiatieven genomen op basis van onvolledige of onjuiste informatie, kunnen nadien zuur opbreken.


     

    Laat u omringen door mensen met kennis en ervaring

    Als bedrijfsleider heeft u al veel watertjes doorzwommen en weet u hoe de zakenwereld in elkaar zit.

    Toch is het belangrijk om u te laten bijstaan door mensen met een specifieke kennis en ervaring op het gebied van zaken doen in het buitenland. Laat de specialisten hun werk doen en win vooraf advies in. Zo voorkomt u onaangename verrassingen achteraf.

    Kies in uw thuisland specialisten die (zoals STARKS) samenwerken met lokale partners (boekhouders, advocaten, vastgoedmakelaars, etc.). Alleen zo bent u zeker dat u correct wordt geadviseerd. Plaatselijke partners zijn immers het best vertrouwd met de regels en het wettelijk kader van de door u gekozen exportregio.


     

    Beperk uw risico’s

    Eens u goed bent voorbereid en u zeker bent dat uw bedrijf klaar is om te exporten, dan kan u beginnen. Maar begin klein! Verloopt de transactie goed en slaat uw product aan, dan kan u een niveau hoger mikken.

    Vermijd echter een te grote investering van bij aanvang, zowel in geld als in tijd. Uitbreiden kan u altijd, maar als u veel heeft geïnvesteerd en de zaken gaan niet zo goed gaan als verwacht, dan riskeert u dat uw buitenlands avontuur eindigt met een grote financiële kater.


     

    Investeer in goede relaties met lokale partners

    De lokale mensen waarmee u samenwerkt (agenten of distributeurs) kennen de markt en de geplogenheden ter plaatse doorgaans veel beter dan uzelf. Ze kunnen u informatie bezorgen die u anders moeilijk kan vergaren én ze kunnen u adviseren hoe u de zaken het best aanpakt.

    Het loont om te investeren in het opbouwen van een goede vertrouwensrelatie met deze partners. Beschouw ze als een belangrijk onderdeel van uw marketing- en businessstrategie en soigneer deze mensen goed. U zal snel zien dat dit op korte en lange termijn vruchten afwerpt.


     

    Keep going

    En last, but not least: zet door, ook al zit het soms tegen.

    Want hoe meer exportervaring u opbouwt, hoe makkelijker het wordt om succes te behalen in het buitenland en uw exportregio verder uit te breiden.

    De aanhouder wint!

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Het gebruik van cookies op starks.be

    Noodzakelijke cookies
    Cookies die onontbeerlijk zijn voor uw bezoek aan de Website en het correct gebruik daarvan.

    Info over het privacy- en cookiebeleid van Starks.
     

    Bijkomende cookies:

    Functionele cookies

    Cookies die uw bezoek aan de Website vergemakkelijken en aangenamer maken, onder meer door uw surfervaring te personaliseren.

    Performantie cookies

    Cookies die informatie verzamelen over uw gebruik van de Website met de bedoeling de inhoud van de Website te verbeteren en aan te passen aan de wensen van de Gebruiker.

    Third party cookies

    Cookies die geplaatst worden door derden die eigen diensten aanbieden via de Website zoals bijvoorbeeld social media, advertenties of videodiensten.