Wil je op de hoogte zijn van de wijzigingen die relevant zijn voor je bedrijf?

 
Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief.

dztf

  • nl
  •   I  
  • en

    Help! Het nieuwe logo van mijn concurrent lijkt als twee druppels water op het mijne…

    Het zal je maar overkomen dat je concurrent plotseling een naam (of logo) begint te gebruiken die op die van jou lijkt. Zo erg dat zelfs je vaste klanten denken dat ze zaken doen met jouw bedrijf, terwijl het in realiteit totaal iemand anders is.

     

    Wat doe je dan?

     

    Blijf je rustig toekijken hoe je concurrent je klanten afpakt, je naam gebruikt om mee te liften op je succes of met zijn producten jouw reputatie om zeep helpt?

     

    Ik denk het niet. Je wilt uiteraard dat hij zo snel mogelijk en voor eens en altijd daarmee stopt.

     

    De vraag is, kan je hem effectief doen stoppen?

     

    Het antwoord is “ja”, als je naam en/of logo geregistreerd is. In dat geval ben je immers de enige eigenaar daarvan en mag je de anderen verbieden om gelijkaardige namen of tekens te gebruiken. Voorwaarde is natuurlijk dat je concurrent gelijkaardige namen of tekens voor hetzelfde soort producten of diensten gebruikt als jijzelf.  

     

    Welke stappen dien je te ondernemen om je concurrent te stoppen?

     

    Eerst en vooral dien je een schriftelijke ingebrekestelling te sturen, waarbij de betrokken concurrent beleefd gevraagd wordt om het gebruik van je naam/logo onmiddellijk te staken. Heb je intussen omwille van zijn handelingen schade geleden, dan kan je in dezelfde brief een schadevergoeding vragen.

     

    Helpt een beleefde verwittiging niet, dan heb je de mogelijkheid om naar de rechtbank te stappen om zo je concurrent te dwingen zich aan de wet te houden.

     

    Maar wat indien je concurrent niet alleen een gelijkaardig(e) naam/logo gebruikt, maar ook zelf een aanvraag heeft gedaan om deze als merk te registreren?

     

    Als je dit op tijd komt te weten, kan je een oppositieprocedure inleiden bij het betrokken merkenbureau en je als eigenaar van een merk tegen de registratie verzetten. Vandaar dat het zeer belangrijk is dat iemand de merkenregisters in de gaten houdt om zo tijdig te kunnen reageren. Voor onze cliënten doen wij dit in het kader van de procedure van “merkbewaking”.

     

    Ben je te laat met het instellen van een oppositie, dan kan je alsnog een doorhaling van het merk van je concurrent aanvragen, maar deze procedure is veel duurder dat de oppositieprocedure.

     

    Wat als je geen geregistreerd merk hebt? Kan je dan iets ondernemen om te vermijden dat je concurrent van jouw naam en faam profiteert? Het antwoord is “het hangt ervan af”. In elk geval is je kans op succes in dit geval veel kleiner.

     

    Daarom adviseren we onze cliënten om hun merk altijd te laten registreren. Het is een investering dat elk serieus bedrijf zonder twijfel moet doen. Wil je meer weten over de merkregistratie, download hier onze brochure. Heb je hulp nodig bij de registratie of bescherming van je merk, contacteer ons via info@starks.be, elena@starks.be of maria@starks.be.

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Het gebruik van cookies op starks.be

    Noodzakelijke cookies
    Cookies die onontbeerlijk zijn voor uw bezoek aan de Website en het correct gebruik daarvan.

    Info over het privacy- en cookiebeleid van Starks.
     

    Bijkomende cookies:

    Functionele cookies

    Cookies die uw bezoek aan de Website vergemakkelijken en aangenamer maken, onder meer door uw surfervaring te personaliseren.

    Performantie cookies

    Cookies die informatie verzamelen over uw gebruik van de Website met de bedoeling de inhoud van de Website te verbeteren en aan te passen aan de wensen van de Gebruiker.

    Third party cookies

    Cookies die geplaatst worden door derden die eigen diensten aanbieden via de Website zoals bijvoorbeeld social media, advertenties of videodiensten.